Soms kan het van belang zijn om de jeugdigen extra begeleiding te bieden voor het oefenen van nieuwe vaardigheden of het (leren) delen van gevoelens die de jeugdigen in zijn of haar eigen omgeving moeilijk kwijt durft of kan. In gesprekstherapie wordt onder meer gebruik gemaakt van methodes uit de cognitieve gedragstherapie, waarmee bijvoorbeeld angsten behandeld kunnen worden. Ook wordt gebruik gemaakt van oplossingsgerichte therapie, waarbij doelgericht toegewerkt wordt naar de gewenste verbeteringen en de jeugdigen handvatten aangeboden krijgt om zelf oplossingen te leren inzetten.
Soms kan het van belang zijn om de jeugdigen extra begeleiding te bieden voor het oefenen van nieuwe vaardigheden of het (leren) delen van gevoelens die de jeugdigen in zijn of haar eigen omgeving moeilijk kwijt durft of kan. In gesprekstherapie wordt onder meer gebruik gemaakt van methodes uit de cognitieve gedragstherapie, waarmee bijvoorbeeld angsten behandeld kunnen worden. Ook wordt gebruik gemaakt van oplossingsgerichte therapie, waarbij doelgericht toegewerkt wordt naar de gewenste verbeteringen en de jeugdigen handvatten aangeboden krijgt om zelf oplossingen te leren inzetten.
Praten en doen onder één dak
Chrissy Jongenelen-Buijs
Jeugdzorgwerker
Mijn naam is Chrissy en vanaf 1 januari 2025 zal ik met veel enthousiasme werkzaam zijn binnen E-I-E.
Tijdens de opleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening ben ik in mijn 3e jaar stage gaan lopen binnen de Jeugdzorg en hier ben ik niet meer weggegaan. Ik heb ondertussen al 15 jaar ervaring opgedaan met kinderen van ongeveer 4 tot en met 12 jaar met uiteenlopende problematieken.
Deze ervaring heb ik opgedaan binnen de residentiële setting, dagbehandeling, maar ook ambulant binnen het speciaal onderwijs.
Ik vind het als jeugdzorgwerker belangrijk om een veilig klimaat te creëren, waarin iedereen zich prettig en veilig genoeg voelt om zich verder te kunnen ontwikkelen. Ik zal hierbij ondersteuning bieden waar nodig op een eerlijke en transparante manier. Samen met mijn collega’s zal ik op zoek gaan naar de reden waarom het kind doet zoals het doet. Niemand kiest er namelijk voor om moeilijkheden te ervaren, er zit altijd een reden achter het gedrag. Hierbij vind ik het belangrijk het hele systeem van het kind mee te nemen en mezelf niet alleen te richten op het kind
